Trudna sztuka konwersacji czyli jak rozmawiać efektywnie

Umiejętność efektywnej komunikacji jest dzisiaj niezwykle cenną i pożądaną cechą, szczególnie w miejscu pracy. Tempo życia, złożoność projektów i napięte do granic możliwości terminy sprawiają, że często gubimy się w gąszczu wymagań i oczekiwań pracodawcy, naszych realnych możliwości oraz potrzeb i obowiązków z naszego życia prywatnego.

Jak przeprowadzić rozmowę na trudny temat

trudne rozmowy

Trudno jednoznacznie stwierdzić, który z poziomów komunikacji jest trudniejszy: ten zawodowy, ze współpracownikami, przełożonymi i podwładnymi czy ten prywatny z przyjaciółmi i rodziną. Na każdym z tych poziomów w grę wchodzą emocje choć innego rodzaju. Te zaś, zwłaszcza te silne i nieopanowane, decydują nie tylko o komforcie komunikacji ale również o jej skuteczności. Sztuka dobrego komunikowania się przydaje się w każdej sytuacji im lepiej ją opanujemy tym większą mamy przewagę na rozmówcą. Ma to szczególnie ważne znaczenie w przypadku spraw wymagających delikatnego i równocześnie stanowczego podejścia. Takie trudne rozmowy na płaszczyźnie zawodowej dotyczą najczęściej kwestii oceny pracownika w zakresie wykonywania obowiązków, stosowania się do regulaminu pracy, niestosownego zachowania czy wyglądu. Umiejętność przekazania niezbędnych uwag przy równoczesnym asertywnym przyjęciu reakcji rozmówcy jest niezwykle ważne dla dalszych poprawnych kontaktów na poziomie służbowym.

Często nie zdajemy sobie sprawy z faktu, że komunikacja na poziomie prywatnym rządzi się takimi samymi prawami choć emocje jej towarzyszące są często innego rodzaju. Niezależnie jednak od tego czego dotyczy trudna rozmowa, którą musimy przeprowadzić, panowanie nad emocjami oraz jasne określenie swojego stanowiska, swoich potrzeb i propozycji rozwiązania konfliktu daje nam zdecydowanie większe szanse na osiągnięcie porozumienia.